Rynek części samochodowych dzieli się na dwa podstawowe segmenty:

  • segment części do pierwszego montażu
  • i wtórny segment części zamiennych.
     

Rynek wtórny („aftermarket”) dzieli się z kolei na:

  • segment części, które producenci samochodów sprzedają pod swoją marką 
  • segment wyspecjalizowanych producentów 
  • oraz niezależny segment, na który składają się niezależne od producentów samochodów kanały dystrybucji (hurtownie, sklepy, niezależne warsztaty, centra samochodowe, itp.).

 

Producenci samochodów vs niezależni producenci części

 

obraz1.jpg  

 

Producenci części motoryzacyjnych są jednocześnie dostawcami części dla producentów samochodów oraz niezależnych sieci dystrybucji. 80% produkowanych części na potrzeby montażu nowych samochodów pochodzi od niezależnych producentów, a zaledwie 20% części produkują same koncerny samochodowe i są to głównie elementy konstrukcyjne samochodów.  

 

Większość części oferowanych przez koncerny samochodowe w autoryzowanych punktach naprawy to części pochodzące od niezależnych producentów, jedynie sprzedawane pod marką producenta samochodu. W rzeczywistości są to części tej samej jakości co tzw. zamienniki, oferowane przez niezależne warsztaty. Do finalnego klienta części zamienne mogą trafiać z trzech źródeł: bezpośrednio od dystrybutora, za pośrednictwem sklepu lub za pośrednictwem warsztatu. 

 

Procentowy udział kanałów dystrybucyjnych części motoryzacyjnych:

  obraz4.jpg

Inter Cars działa w segmencie fabrycznie nowych części (oraz w niewielkim stopniu – części regenerowanych) dostarczanych przede wszystkim niezależnym od producentów samochodów warsztatom, które stanowią około 92% łącznej liczby warsztatów w Polsce [źródło: SDCM].

 

Inter Cars liderem  

  obraz2.jpg

Inter Cars jest liderem na polskim rynku motoryzacyjnym oraz w Europie Centralnej. Udział spółki w rynku europejskim, którego wartość szacowana jest na 70 mld euro, wynosi 1,2% [dane za 2012 wg Wolk After Sales Experts], co stawia Inter Cars na 5 miejscu w rankingu największych dystrybutorów części w Europie oraz na 10 miejscu w rankingach światowych [źródło: Opracowanie własne Zarządu Inter Cars na podstawie Wolk After Sales Expert oraz danych Indpendent Automotive Manufacturers].


 

obraz3a.jpg   obraz3b.jpg

 

 Źródło: Wolk After Sales Experts: Ranking international car parts distributors in Europe oraz dane opracowanie własne na podstawie Worldwide IAM ranking

 

Warsztaty niezależne w Polsce

 

W Polsce działa około 19.5 tys. warsztatów niezależnych oraz około 1,5 tys. serwisów autoryzowanych. Zdecydowana większość warsztatów niezależnych wykonuje wszystkie rodzaje napraw, a zakres ich usług jest stale rozszerzany. Niektóre z warsztatów IAM specjalizują się jednak w wąskiej dziedzinie, np. elektronika i elektryka lub naprawy główne silników. [źródło: SDCM]
 

Ilościowy podział warsztatów przedstawia się następująco [źródło: SDCM]:

  1. Niezależne warsztaty o pełnym zakresie napraw – 13,5 tys.
  2. Niezależne warsztaty wysoko wyspecjalizowane – 6 tys.
  3. Serwisy autoryzowane – 1,5 tys.

Liczba warsztatów powoli, ale systematycznie spada, natomiast rośnie liczba stanowisk warsztatowych. Dzieje się tak dlatego, że słabsze, mniejsze warsztaty, które nie inwestowały w odpowiednie wyposażenie, szkolenia i rozwój firmy są zmuszone opuścić rynek. Ich miejsce zajmują nowoczesne serwisy zajmujące się naprawą samochodów osobowych i ciężarowych, w których przybywało stanowisk naprawczych. [źródło: SDCM]

 


Zdaniem Zarządu Inter Cars rynek dystrybucji części zamiennych w Europie Centralnej charakteryzuje się potencjałem wzrostowym. Głównymi czynnikami kształtującymi wzrost rynku są:

  1. stały wzrost liczby samochodów zarejestrowanych i poruszających się po drogach,
  2. liberalizacja przepisów otwierająca dostęp niezależnym dystrybutorom części zamiennych do autoryzowanych warsztatów,
  3. zniesienie barier w imporcie używanych samochodów,
  4. rosnące skomplikowanie napraw związane z coraz powszechniejszym wykorzystaniem zaawansowanych technologii do produkcji samochodów, oraz
  5. stały wzrost intensywności eksploatacji parku samochodowego w szczególności wzrost średniego wieku zarejestrowanych samochodów oraz średnich stanów przebiegów.

                      
Niezwykle istotne dla dalszego rozwoju rynku jest systematyczny wzrost stopnia wykorzystania/zastosowania elektroniki oraz stopnia skomplikowania części. Innowacje technologiczne coraz szybciej znajdują powszechne zastosowanie w produkcji masowej. Na przykład obecne systemy ABS montowane są w 90% produkowanych na świecie samochodów, a dojście do tego poziomu zajęło 20 lat. Osiągnięcie podobnego poziomu montażu przez system ESP trwało 10 lat. Zauważalna jest również tendencja do montowania dużej liczby urządzeń sterujących pracą poszczególnych podzespołów, które zarządzane są sieciowo. Konsekwencją tych zmian będzie odchodzenie od diagnostyki poszczególnych urządzeń na rzecz diagnostyki systemowej całego pojazdu (zintegrowanych systemów). Zakres napraw w przyszłości będzie całkowicie odmienny od obecnych – rynek przechodzi systematycznie z „pracy z częściami” do „pracy z systemami”. Jednocześnie również zwiększa się różnorodność części. Rozwój technologiczny dokonuje się przede wszystkim w ramach następujących systemów: alternatywne napędy, systemy bezpieczeństwa, systemy nawigacji, systemy aktywnego sterowania zawieszeniem, systemy sterowania w nocy, radary odstępu, multimedia, Internet, systemy bezpośredniego wtrysku paliwa, systemy zmiennego sterowania zaworami, systemy hamownia i kierowania oparte o systemy elektryczne, silniki o małej pojemności z dużym doładowaniem.

 

Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij