Rynek części samochodowych dzieli się na dwa podstawowe segmenty:
Rynek wtórny („aftermarket”) dzieli się z kolei na:
Producenci części motoryzacyjnych są jednocześnie dostawcami części dla producentów samochodów oraz niezależnych sieci dystrybucji. 80% produkowanych części na potrzeby montażu nowych samochodów pochodzi od niezależnych producentów, a zaledwie 20% części produkują same koncerny samochodowe i są to głównie elementy konstrukcyjne samochodów.
Większość części oferowanych przez koncerny samochodowe w autoryzowanych punktach naprawy to części pochodzące od niezależnych producentów, jedynie sprzedawane pod marką producenta samochodu. W rzeczywistości są to części tej samej jakości co tzw. zamienniki, oferowane przez niezależne warsztaty. Do finalnego klienta części zamienne mogą trafiać z trzech źródeł: bezpośrednio od dystrybutora, za pośrednictwem sklepu lub za pośrednictwem warsztatu.
Procentowy udział kanałów dystrybucyjnych części motoryzacyjnych:
Inter Cars działa w segmencie fabrycznie nowych części (oraz w niewielkim stopniu – części regenerowanych) dostarczanych przede wszystkim niezależnym od producentów samochodów warsztatom, które stanowią około 92% łącznej liczby warsztatów w Polsce [źródło: SDCM].
Inter Cars jest liderem na polskim rynku motoryzacyjnym oraz w Europie Centralnej. Udział spółki w rynku europejskim, którego wartość szacowana jest na 70 mld euro, wynosi 1,2% [dane za 2012 wg Wolk After Sales Experts], co stawia Inter Cars na 2 miejscu w rankingu największych dystrybutorów części w Europie oraz na 6 miejscu w rankingach światowych [źródło: Opracowanie własne Zarządu Inter Cars na podstawie Wolk After Sales Expert oraz danych Indpendent Automotive Manufacturers].
Źródło: Wolk After Sales Experts: Ranking international car parts distributors in Europe oraz dane opracowanie własne na podstawie Worldwide IAM ranking
W Polsce działa około 19.5 tys. warsztatów niezależnych oraz około 1,5 tys. serwisów autoryzowanych. Zdecydowana większość warsztatów niezależnych wykonuje wszystkie rodzaje napraw, a zakres ich usług jest stale rozszerzany. Niektóre z warsztatów IAM specjalizują się jednak w wąskiej dziedzinie, np. elektronika i elektryka lub naprawy główne silników. [źródło: SDCM]
Ilościowy podział warsztatów przedstawia się następująco [źródło: SDCM]:
Liczba warsztatów powoli, ale systematycznie spada, natomiast rośnie liczba stanowisk warsztatowych. Dzieje się tak dlatego, że słabsze, mniejsze warsztaty, które nie inwestowały w odpowiednie wyposażenie, szkolenia i rozwój firmy są zmuszone opuścić rynek. Ich miejsce zajmują nowoczesne serwisy zajmujące się naprawą samochodów osobowych i ciężarowych, w których przybywało stanowisk naprawczych. [źródło: SDCM]
Zdaniem Zarządu Inter Cars rynek dystrybucji części zamiennych w Europie Centralnej charakteryzuje się potencjałem wzrostowym. Głównymi czynnikami kształtującymi wzrost rynku są:
|