Konferencję odbywającą się pod patronatem honorowym Ministerstwa Gospodarki oraz Infrastruktury i Rozwoju reprezentowanego przez wiceministra, Tadeusza Kościńskiego, poprowadzili wspólnie Alfred Franke, prezes SDCM, oraz znakomicie debiutująca w tej roli Barbara Masłowska, dyrektor zarządzający firmy Texa Poland. W roli patronów spotkania wystąpiły też: Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, którego plany przedstawił Piotr Pryciński – zastępca dyrektora Działu Zarządzania Programami. Partnerami przedsięwzięcia były działające w Polsce firmy: Vierol, Castrol, Mahle i Nissens.

 

  1.jpg

 

Unijną organizację FIGIEFA reprezentowała Sylwia Gotzen, pełniąca w niej funkcję sekretarza generalnego. W swym wystąpieniu omówiła ona zadania i misję tego międzynarodowego stowarzyszenia, szczególny nacisk kładąc na zapewnienie wolnej konkurencji i równego dostępu do informacji wszystkim podmiotom rynku.

 

Rynek części motoryzacyjnych

Analizy jego obecnego stanu dokonali Robert Kierzek, prezes Inter Cars, i  Pierre Fleck, dyrektor zarządzający Europart Holding GmbH. Pierwszy z nich przestawił podstawowe dane dotyczące rynku samochodów osobowych, a następnie omówił główne czynniki zachodzących na nim zmian. Zaliczył do nich odmienne niż dawniej podejście właścicieli do swych pojazdów, rosnącą popularność Internetu i telematyki oraz wzrost znaczenia samochodowych flot.

 

2.jpg

 

Wartość całego niezależnego europejskiego rynku motoryzacyjnego szacowana jest na około 120 miliardów euro rocznie, z czego 82 miliardy przypada na produkcję części, opon i akcesoriów. Spośród 490 tysięcy europejskich warsztatów 370 tysięcy stanowią serwisy niezależne. Obsługuje je 46 tysięcy firm zajmujących się sprzedażą części. Europejscy klienci wysoko oceniają warsztaty niezależne, które, ich zdaniem (wyniki prowadzonych badań), nie ustępują pod względem standardów oferowanych usług stacjom autoryzowanym, a ceny oferują bardziej konkurencyjne. Dostrzegają to również koncerny samochodowe walczące o klientów za pomocą agresywnej polityki marketingowej i nie wahają się przy tym dezawuować niezależnej konkurencji.

 

Pierre Fleck swoje wystąpienie poświęcił zagranicznemu rynkowi części motoryzacyjnych do pojazdów ciężarowych, zwracając uwagę na stosunkowo duży poziom niezadowolenia konsumentów, związany ze sprzedażą przez wielu dystrybutorów części niższej jakości w celu obniżenia ceny, podczas gdy, jego zdaniem, rozwiązaniem powinna być szybkość usług, dająca klientom znacznie większe korzyści, niż niska ich cena.

 

Polski rynek części zamiennych omawiali Alfred Franke i Tomasz Dulinicz – współwłaściciel agencji badawczej Smartscope. Zwrócili przy tym uwagę na wzrost parku motoryzacyjnego w ciągu ostatniej dekady niemal o połowę – do 15 mln pojazdów, a wartość produkcji całego przemysłu samochodowego oszacowali na 110 mld zł rocznie, z czego ponad połowę (70 mld zł) stanowią części, których produkcja i sprzedaż wzrosła w tym okresie 3-krotnie.

 

Opinie ekspertów

Integralną część konferencji stanowiła Debata o Motoryzacji prowadzona kolejno przez dwie loże ekspertów. W pierwszej uczestniczyli: Joanna Szkudłapska-Włodarczyk, szefowa Działu Aftermarketu Mahle Polska, Paweł Hanczewski, dyrektor handlowy Działu Części Samochodowych Robert Bosch, Bogumił Papierniok, dyrektor zarządzający firmy Moto-Profil, Janusz Andrzejewski, prezes zarządu Auto Land Polska, oraz Alfred Franke, prezes SDCM. Grupa ta analizowała szczegółowo sygnalizowane już wcześniej kwestie: szans i zagrożeń związanych z telematyką oraz błędów w oficjalnych ewidencjach danych o rynku. Jednym z dyskutowanych, aktualnie ważnych zagadnień stał się też problem nadmiernie licznych urzędowych kontroli (przeprowadzanych przez takie instytucje, jak UDZ, PIP, ZUS, IH, US, GIOŚ, CNBS i in.) i ich negatywnego wpływu na działalność podmiotów aktywnych na rynku motoryzacyjnym. W związku z tym postulowano w debacie stworzenie elektronicznej bazy certyfikatów, do których inspektorzy wspomnianych jednostek kontrolujących mogliby mieć dostęp bezpośredni, co znakomicie ułatwiłoby im pracę, a jednocześnie odciążyło kontrolowane firmy od nieproduktywnych obowiązków.

 

3.jpg

 

4.jpg

 

Druga loża w składzie: Łukasz Twardowski (Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju), Rafał Sosnowski (Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej), Jerzy Maliński (Organizacja Pracodawców Motoryzacyjnych MOVEO) i  Jerzy Turek (Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów) zajęła się sprawą rzetelności obowiązkowych badań technicznych i ich znaczenia dla poprawy bezpieczeństwa i ekologii ruchu drogowego. Tu również wskazywano na różne pomysły mogące uzdrowić obecną, niekorzystną sytuację. Także ministerstwo dysponuje wielką liczbą takich projektów przygotowanych wspólnie przez przedstawicieli resortu i środowiska eksperckie. Łukasz Twardowski zapowiedział m.in. wprowadzenie nadzoru nad stacjami przez organ centralny, a nie poszczególne starostwa. Inni rozmówcy zwracali natomiast uwagę, że diagności nie świadczą usług, lecz wykonują zadania kontrolne zlecone przez państwo, więc nie można ich działalności rozpatrywać wyłącznie w kategoriach wolnorynkowych.

 

Zdaniem bezpośrednio zainteresowanych

W trakcie wystąpienia Alfreda Franke i Tomasza Dulinicza przeprowadzono interaktywną ankietę wśród zgromadzonych gości. Wykazała ona m.in., że 62,3% producentów i 58,3% dystrybutorów przewiduje w roku 2016 kilkuprocentowy wzrost swych przychodów w stosunku do roku bieżącego, a 30,2% producentów i 37% dystrybutorów ma nadzieję na poprawę ponad dziesięcioprocentową. W związku z tym aż 74,1% dystrybutorów części i 58,5% producentów zadeklarowało w roku 2016 nowe inwestycje w obiekty produkcyjne, magazynowe lub biurowe. Nieco ponad 50% ankietowanych odnotowało w 2015 roku zwiększenie zatrudnienia w swych firmach (spadek tylko niespełna 4%). Średnio połowa producentów i dystrybutorów odnotowała w analizowanym okresie spadek uzyskiwanej marży, podczas gdy jej wzrost dotyczył nieco ponad 5% respondentów. Także prawie połowa ankietowanych największe zagrożenie dla swego rozwoju upatrywała w dalszym spadku marży. Osobne pytanie dotyczyło obaw związanych z ewentualnymi niekorzystnymi dla niezależnego rynku regulacjami legislacyjnymi i tutaj najczęściej wskazywano tworzenie zamkniętych systemów telematycznych oraz naruszenia zasad GVO przez producentów samochodów. Z ankiety wynika również, że producenci części inwestują 8–10% swoich przychodów w badania i rozwój.

 

Dziesięciolecie SDCM

Dotychczasowe działania tej organizacji przypomniał jej prezes – Alfred Franke. Dotyczyły one tak ważnych zagadnień, jak przyjęcie przez Polskę tzw. Klauzuli Napraw, starania o zmniejszanie szarej strefy w motoryzacji oraz o przestrzeganie ustaleń GVO, zwłaszcza w zakresie dostępu niezależnych warsztatów do danych technicznych pojazdów. Do najnowszych osiągnięć należy raport poświęcony błędom bazy ewidencyjnej CEP, utrudniającym prawidłową analizę rynku i zniechęcającym inwestorów do podejmowania poważniejszych przedsięwzięć na jego obszarze. Kuriozalnym wręcz przykładem takiej dezorientacji jest obecność w tej ewidencji pojazdów, które podobno mają już ponad... tysiąc lat. Łącznie w tym systemie figuruje prawie 7 milionów "martwych dusz", czyli samochodów wycofanych z eksploatacji, lecz nie skreślonych z rzekomo aktualizowanej bazy.

 

SDCM opracował też dokument na temat zagrożeń dla wolnego rynku, jakie niesie rozwój telematyki oraz analizę funkcjonowania stacji kontroli pojazdów w Polsce. Poza tym Stowarzyszenie zaangażowało się w tworzenie i wdrażanie projektu INNOMOTO, będącego inicjatywą Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, wspierającą finansowanie innowacyjnych projektów motoryzacyjnych. W ciągu ostatnich sześciu lat w mediach ukazały się łącznie 2 892 publikacje na temat działalności SDCM.

 

Dziś SDCM jako członek Międzynarodowej Federacji Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych (FIGIEFA) – mówiła Sylvia Gotzen, sekretarz generalny tej organizacji – bierze udział w batalii o otwarte systemy telematyczne, która toczy się w Brukseli. Tam też powstaje trzy czwarte przepisów mających wpływ na europejską branżę motoryzacyjną. Osiągnięcia SDCM są doskonałym dowodem na to, jak ważne jest porozumienie ponad podziałami. Stowarzyszenie tworzą bowiem firmy, które na co dzień konkurują ze sobą na rynku. W SDCM rywale stają się jednak partnerami, którzy razem działają na rzecz dobra wspólnego.

 

Laureaci konkursu SDCM i Partslife

"Warsztat Roku" jest największą tego typu inicjatywą w Polsce, opartą na sprawdzonych wzorach zagranicznych. Jej organizatorami są SDCM i Partslife, a tegoroczne nagrody zostały ogłoszone i wręczone w trakcie konferencji.

 

6.jpg

 

W kategorii "Warsztat mały" (do 3 stanowisk naprawczych) trzy pierwsze miejsca przypadły kolejno w udziale firmom:

  • K. Team ze Świdnicy
  • Dom Handlowy Teresa Leń-Koźminek
  • Ponicki Diagnostic

W kategorii "Warsztat średni" (4–6 stanowisk naprawczych) trzy pierwsze miejsca zajęły:

  • Auto Serwis Szymecki
  • Bosch Service Maciejewski
  • Centrum Obsługi Pojazdów Tomasz Polanowski

W kategorii "Warsztat duży" (powyżej 6 stanowisk naprawczych) kolejne miejsca na podium zdobyły warsztaty:

  • Auto Miras
  • Serwis Samochodowy Klaczek
  • Fabel sp. z o.o.

 

 

Źródło: e-autonaprawa. pl 
2016-01-08


 

 

powrót