Inter Cars SA, leader dystrybucji części z Polski. Pierwszy w kraju, piąty w Europie oraz dziesiąty w skali światowej dystrybutor części samochodowych. Od maja na czele zarządu spółki zasiada Maciej Oleksowicz, od 17 lat zawodowo związany z Inter Cars – przez 14 lat członek Rady Nadzorczej spółki. Były kierowca rajdowy, przez 15 lat odnoszący sukcesy w krajowych i międzynarodowych zawodach sportowych.


Podobno uczestniczył Pan w Rajdowych Mistrzostwach Europy i w Mistrzostwach Świata SWRC. Prezesura Inter Cars to jednak inny rodzaj wyzwania. Wie Pan, jak wygrywa się w biznesie?


W rajdach samochodowych spędziłem sporo czasu, z czego 3 lata właśnie w Mistrzostwach Europy i Świata. Startując w zawodach stworzyłem również sprawnie działającą firmę, która zajmowała się organizacją serwisu i logistyki z tym związanej. Wyprawy w takie zakątki świata jak Nowa Zelandia, Turcja, Madera nauczyły nas planowania, organizacji i przykładania uwagi do najmniejszych detali. Jeśli chodzi o osiągane rezultaty w sporcie i biznesie to widzę sporo podobieństw. Główna sprawa to odpowiednie przygotowanie. Sukces w sporcie osiąga się w dużej mierze dzięki ciężkiej pracy na treningach. To co widzimy w późniejszych relacjach to tylko efekt tej ciężkiej pracy. Podobnie jest w biznesie. W rajdach i w biznesie wierzę w sukces pracy zespołowej.


Współtworzy Pan teraz dobry zespół?
Jestem o tym przekonany. Inter Cars praktykuje bardzo skuteczny, demokratyczny model zarządzania strategicznego w biznesie. Nie kreujemy jednego, nieomylnego lidera, ale do każdego z kluczowych obszarów dobieramy małe 2-3 osobowe zespoły, które podejmują najważniejsze decyzje w toku dyskusji. Chociaż trzeba przyznać, że w niektórych obszarach cały czas mój ojciec – Krzysztof jest dla wielu osób w firmie takim liderem, „duchowym przywódcą”.


Czym wyróżnia się, Pana zdaniem, zespół Inter Cars?
Ja cenię przede wszystkim otwartość tych ludzi. Większość z nas nie ma problemu z tym, aby powiedzieć otwarcie, że się z czymś nie zgadza. I nie mają tu znaczenia stanowiska. Oczywiście ta otwartość często wydłuża dyskusję, ale wierzę, że dzięki temu podejmujemy znacznie lepsze decyzje. Zespół jest bardzo zaangażowany i emocjonalnie związany z tym co robi. W pracy mam nie tylko współpracowników, ale również kolegów i przyjaciół.


A jak określi Pan swoją rolę w tym zespole? Zamierza Pan zrewolucjonizować firmę? Nastąpią zmiany, sięgnie Pan po trudniejsze wyzwania?
Zadał mi Pan wiele pytań w jednym… Owszem, Inter Cars w licznych obszarach biznesu rewolucjonizuje rynek. Ale spółka sama w sobie nie funkcjonuje w modelu rewolucyjnym lecz ewolucyjnym: rozwijamy naszą działalność, umacniamy wartościowe obszary i inicjatywy, a następnie zmierzamy dalej. Proszę popatrzeć na naszą ekspansję terytorialną. Nie ma tu spektakularnych ruchów, ale stopniowa ekspansja.

Moja rola w tym zespole jest bardzo podobna do roli pozostałych członków zarządu oraz menagerów: stanowię element efektywnego mechanizmu, który pomaga Inter Cars rozwijać się w sposób przede wszystkim mądry, chociaż czasem z odrobiną „szaleństwa”. Główne obszary mojej działalności to IT, logistyka oraz spółki zagraniczne. Teraz dochodzi jeszcze trochę obowiązków reprezentacyjnych i kontaktów z instytucjami finansowymi i dostawcami. Wobec zmian jakie na nas czekają w przyszłości za główny cel stawiam wykształcenie w organizacji umiejętności ciągłej adaptacji i uczenia się.


A co ze zmianami i wyzwaniami?
Zmiany są cały czas. Tak jak widzicie zmienia się chociażby skład zarządu. Ostatnio doszły do nas dwie osoby Tomas Kastil, który jest odpowiedzialny za tworzenie naszego biznesu w wielu spółkach zagranicznych oraz Piotr Zamora – dyrektor finansowy. Nie brakuje również nowych obszarów, którymi się zajmujemy. Od mniejszych tematów np. części do łodzi i wypożyczalnia samochodów poprzez wejście na rynek B2C oraz nowe rynki geograficzne. Równocześnie zajmujemy się zmianami wewnętrznymi jak bardzo gruntowną przebudową głównych systemów informatycznych, nasze nowe „Europejskie Centrum Logistyczne” w Zakroczymiu oraz sporo zmian organizacyjnych, które przygotowują nas na dalszy wzrost.


Myślałem, że będzie Pan bardziej głodny indywidualnego sukcesu…
Przy takiej skali działalności liczy się praca zespołowa, umiejętność sprzedania swojej wizji szerokiemu gronu osób. Podobnie jest w sporcie. Nawet jak na podium staje załoga samochodu rajdowego to na ten sukces składa się sprawna praca dużego zespołu.


W takim razie porozmawiajmy o drużynowych planach Inter Cars.
W ostatnim dniu maja odbyło się wielkie i wyczekiwane wydarzenie w historii Inter Cars – otwarcie Europejskiego Centrum Logistycznego w Zakroczymiu. Jesteśmy na 10. pozycji w skali całego świata ale w planach mamy podniesienie swojej pozycji w rankingu. Przy czym ranking to tylko wynik zrealizowanych planów oraz osiąganych zysków, a nie cel sam w sobie. Uruchomienie tej inwestycji stanowi jeden z kamieni milowych w rozwoju firmy. Tak jak mówiłem już wcześniej zależy nam na umocnieniu pozycji w innych segmentach niż części zamienne do pojazdów osobowych. Inwestujemy w rozwój części do samochodów ciężarowych, maszyn rolniczych, motocykli, itp.


Czym wyróżnia się ta inwestycja spośród wielu podobnych?
Skalą i znaczeniem dla rozwoju branży motoryzacyjnej. W otwarciu uczestniczyli wszyscy kluczowi interesariusze polskiego rynku motoryzacyjnego: dostawcy, właściciele warsztatów, przedstawiciele szkół i uczelni, instytucji finansowych, rządowych i samorządów. Dla nich sukces Inter Cars stanowi wartość i element własnego sukcesu. Spotkanie odbywało się pod hasłem synergii, która najlepiej definiuje sposób w jaki Inter Cars postrzega swoją rolę na rynku oraz funkcję uczestnika życia społecznego. Bo synergia to współdziałanie. Połączenie inicjatyw, które dzięki współpracy generują wyższe zyski niż każdy z uczestników biznesowej kooperacji mógłby wypracować samodzielnie.


Jak przełoży się to na kondycję segmentu motoryzacyjnego?
Dzięki Inter Cars znacznie szybciej niż kiedykolwiek wzrastać będzie potencjał rynkowy branży motoryzacyjnej. Rozwiązania technologiczne zastosowane w Europejskim Centrum Logistycznym w Zakroczymiu to przede wszystkim dodatkowa powierzchnia magazynowa, znacznie większa przepustowość oraz poprawa jakości świadczonych usług. Zyskają na tym wszyscy nasi partnerzy, klienci końcowi oraz nasza spółka.

Podczas otwarcia Europejskiego Centrum Logistycznego w Zakroczymiu zaprezentowaliśmy m.in. potężne możliwości nowego magazynu centralnego. Przedstawiliśmy partnerów inwestycji oraz ich nieoceniony wkład w jej skuteczną realizację. To ważne wydarzenie, bo Zakroczym posiada możliwości, jakimi dysponują tylko najnowocześniejsze centra logistyczne na świecie.


Czy zwiększenie potencjału e-commerce także należy do nowości, o których wspomniał Pan mimochodem w naszej rozmowie?
E-Commerce rozumiemy przede wszystkim jako wsparcie niezależnych warsztatów, które są naszymi klientami i przekierowanie do nich właścicieli samochodów. Zapraszam już teraz na stronę MI.EU, gdzie budujemy ogólnoeuropejską wyszukiwarkę usług i warsztatów. Czysty e-commerce, czyli sprzedaż produktów w Internecie planujemy rozwijać tylko dla niektórych grup produktowych takich jak akcesoria, opony, akumulator itp. Będzie to również główny kanał sprzedaży dla wszelkich akcesoriów motocyklowych pod marką InterMotors.

Jesteśmy również w ostatniej fazie produkcji nowego narzędzia e-commerce o roboczej nazwie USA. Nie, nie zamierzamy aktualnie sprzedawać produktów na terytorium USA. To skrót od Universal Sales Application. Nowoczesne narzędzie, które urzeczywistni ostatnio popularną wizję Omnichannel – każdy klient niezależnie od kanału komunikacji z Inter Cars będzie miał najwyższy poziom obsługi.


Czym jeszcze chcą Państwo zaskoczyć rynek?
Nie wiem, czy można to nazwać zaskoczeniem, ale testujemy właśnie nowy system wypożyczania pojazdów pod nazwą Auto w warsztacie. Program ten będzie funkcjonować dzięki współpracy z warsztatami zainteresowanymi osiąganiem korzyści nie tylko w obszarze samochodów zastępczych, ale także udostępniania na wynajem kierowcom ekonomicznych pojazdów w bardzo atrakcyjnej rynkowo cenie. Posiadamy potencjał techniczny i logistyczny, mamy odpowiednie know-how oraz opracowany dobry model biznesowy. Teraz wystarczy tylko wdrożyć najlepsze rozwiązania by przyniosły korzyści wszystkim uczestnikom programu.

Nie wiem, czy można to nazwać zaskoczeniem, ale testujemy właśnie nowy system wypożyczania pojazdów pod nazwą Auto w warsztacie. Program ten będzie funkcjonować dzięki współpracy z warsztatami zainteresowanymi osiąganiem korzyści nie tylko w obszarze samochodów zastępczych, ale także udostępniania na wynajem kierowcom ekonomicznych pojazdów w bardzo atrakcyjnej rynkowo cenie. Posiadamy potencjał techniczny i logistyczny, mamy odpowiednie know-how oraz opracowany dobry model biznesowy. Teraz wystarczy tylko wdrożyć najlepsze rozwiązania by przyniosły korzyści wszystkim uczestnikom programu.


Pozostaje w takim razie życzyć powodzenia i zaczekać na nowe informacje. Dziękuję za rozmowę, życząc Państwu wielu sukcesów.
Bardzo dziękuję.


MACIEJ OLEKSOWICZ

Od najmłodszych lat związany z branżą motoryzacyjną. Kierowca rajdowy, uczestnik Rajdowych Mistrzostw Europy i Mistrzostw Świata SWRC. Od roku 2000 zatrudniony w Inter Cars. Odpowiadał za efektywne wdrażanie systemów informatycznych i logistycznych dla całej Grupy. Przez kilkanaście lat członek Rady Nadzorczej spółki, od 2015 roku kierował całym obszarem nowych technologii oraz IT. Od roku 2016 Członek Zarządu. 1 maja tego roku objął funkcję Prezesa Zarządu Inter Cars SA.


Synergia, czyli jak wspólnie osiągnąć więcej
– Od pierwszego dnia w którym zrodziła się myśl o Inter Cars, zawsze przyświecała mi zasada PARTNERSTWA, dzięki której największy sukces osiąga się wówczas, gdy wygrywają wszyscy uczestnicy biznesowej współpracy, od producenta, przez dystrybutora, aż po samego klienta – wspomina Krzysztof Oleksowicz, założyciel, członek zarządu i największy udziałowiec Inter Cars SA.  – Niezmiernie mnie cieszy, że tegoroczna konferencja dla Partnerów i otoczenia biznesowego spółki oraz reprezentantów instytucji, bez których wsparcia wielu inicjatyw nie udałoby się nam zrealizować, odbywa się pod przewodnim motywem synergii.


Wytyczanie dróg na bezdrożach
– Sztafeta, w której wspólnie biegniemy od wielu lat, wymaga od każdego z jej uczestników równie wielkiego zaangażowania. W tym biegu sumą sukcesu jest suma wspólnego wysiłku – stwierdza Robert Kierzek, który 1 maja 2017 roku przekazał prezesurę Inter Cars na rzecz Macieja Oleksowicza. Nowe wyzwania przed jakimi stajemy wymagają skupienia się na wybranych obszarach działalności. Przyspieszamy więc i kierujemy się na nowe drogi a niekiedy nawet na bezdroża, na których dopiero wytyczymy szlaki, jakimi potem podążają inni – dodaje.


7-osobowy międzynarodowy Zarząd- bycie liderem to zobowiązanie
Maciej Oleksowicz, Krzysztof Soszyński, Robert Kierzek, Krzysztof Oleksowicz, Piotr Zamora, Wojciech Twaróg, Tomas Kastil
– Możliwość uczestniczenia w zarządzaniu firmą, będącej czołowym podmiotem w swojej branży zobowiązuje. Nasz plan od wielu lat jest niezmienny – chcemy rozwijać się szybciej niż rozwija się rynek. Chcemy także, by Inter Cars był kompleksowym dostawcą dla swoich klientów, czyli niezależnych warsztatów. Nasza idea „one stop shop”, czyli „wszystko pod jednym dachem” jest wciąż aktualna. Ambitny plan rozwoju Grupy zakłada osiągnięcie 10 miliardów złotych obrotu do 2020r. – Otwierając nowe centrum logistyczne w Zakroczymiu, wkraczamy na nową drogę rozwoju nowoczesnych kanałów sprzedaży. Już teraz czujemy ogromną radość z efektów wdrożenia jednej z najnowocześniejszych w Europie inwestycji w branży części zamiennych do samochodów.


Centrum branży motoryzacyjnej w Europie

Motoryzacyjne Centrum Logistyczne Inter Cars SA w Zakroczymiu. Jedna z najnowocześniejszych w Europie inwestycji logistycznych w branży części zamiennych do samochodów. Pozwoli spółce zwielokrotnić obrót częściami samochodowymi na europejskich rynkach zbytu.


Jak funkcjonować będzie nowy organizm i w jakim rytmie bije jego serce? Warto przedstawić kilka danych, by w pełni poczuć puls zmian w nowoczesnych rozwiązaniach logistycznych.


  • główna hala magazynowa o pow. 30 tys. m kw. i kubaturze niespełna 300 tys. m sześć oraz 2 hale magazynowe po 5 tys m kw każda, hala pod składowanie opon o pow. ponad 4,5 tys. m kw. to razem 45 tys m kw powierzchni magazynowej. 34 bramy przeładunkowe; betonowa antresola o pow. 8,6 tys. m kw.; ponad 4 tys. m kw. powierzchni biurowych i parking na ponad 600 pojazdów – wszystko na zagospodarowanym terenie inwestycyjnym o pow. 15 ha
  • sorter pakowania o wydajności 30 tys. sztuk towaru w ciągu godziny, z przekierowaniem do 720 stacji odbioru; sorter wysyłkowy o wydajności 2,5 tys. paczek na godzinę i przesyłem w 50 kierunkach; Control-Room, pozwalający na bieżąco monitorować wszystkie newralgiczne punkty Centrum Logistycznego
  • zabudowa regałowa o pow. 56 tys. m kw. na 4 poziomach, 71 tys. półek i 450 korytarzy, zapewniająca 144 tys. m sześć. kubatury regałowej – w pełni wyposażona w kompleksowe rozwiązania przeciwpożarowe
  • 250 kamer, 330 czujników alarmowych oraz ponad 900 czujników ruchu; 47 punktów kontroli dostępu; 20 km ścieżek magazynowych oświetlanych przez 7 tys. świetlówek LED

Te wszystkie innowacje i usprawnienia pozwolą nam prowadzić dalszą ekspansje w Europie, gdyż logistyka to krwioobieg dystrybucji. Naszym celem jest być leaderem rozwijanych przez nas segmentów na każdym z rynków gdzie jesteśmy obecni.


EUROPEJSKI LIDER Z POLSKI
Inter Cars. Największy dystrybutor części samochodowych w Polsce, numer 5 w Europie i nr 10 w skali całego świata – o wartości giełdowej 4,2 mld zł. Obecny na 16 rynkach geograficznych (462 filie, z czego 236 poza krajem). Dostawca produktów motoryzacyjnych do ponad 50 tys. warsztatów samochodowych, obejmujący stałą ofertą ponad milion pozycji sprzedażowych.



źródło: Gazeta Wyborcza
1.06.2017

powrót