Dynamiczne zmiany zachodzące w dzisiejszej rzeczywistości odbijają się szerokim echem w każdej dziedzinie naszego życia. Jesteśmy naocznymi świadkami rewolucji informatycznej, której konsekwencją są zmiany zachowań społecznych, co w oczywisty sposób wpływa na szeroko pojętą gospodarkę. Zmienia się wszystko: sytuacja na rynku, profil klienta, sposoby komunikacji z nim, jego potrzeby i wymagania. W związku z tym każde przedsiębiorstwo, głównie to świadczące usługi, a takim z pewnością jest warsztat, musi dostosować się do nowej sytuacji, żeby nie wypaść z obiegu. Wychodząc z tego założenia, Inter Cars rozpoczął szereg inicjatyw, które mają pomóc niezależnym warsztatom rozwijać się, a przede wszystkim uzmysłowić im potrzebę zmian.



Nie bez przyczyny pierwsza konferencja skierowana była do serwisów z rynku warszawskiego. To właśnie w Warszawie istnieje największa konkurencja ze strony ASO, które narzucają pewne standardy obsługi klienta. W Warszawie klient posiada nieco zasobniejszy portfel niż ten z innych regionów kraju i przyzwyczajony jest do różnego rodzaju udogodnień. Oczywiście sprawą bezsprzeczną jest to, że dobre niezależne warsztaty niczym nie ustępują pod względem technicznym i jakości wykonywanych usług tym autoryzowanym. Inwestują w nowoczesny sprzęt diagnostyczny i szkolą swoich pracowników. Fachowcy z rynku niezależnego nie różnią się od tych pracujących w ASO, w tym przypadku nie ma żadnych rozbieżności. Gorzej jest jednak ze standardem obsługi klienta. Zaczynając od dużych, wygodnych poczekalni, poprzez dostępność samochodów zastępczych, aż po takie drobnostki jak folie kładzione na fotele samochodów i kierownicę. Wszystko to wpływa na odbiór warsztatu przez klientów.



3 dekady, 3 różne światy

Konferencję rozpoczął Radosław Grześkowiak, Dyrektor ds. Reklamy i Marketingu Inter Cars SA, który powitał zebranych gości i zaprosił do zabrania głosu Krzysztofa Oleksowicza, założyciela i członka zarządu firmy. Jego wystąpienie dotyczyło zmian dokonujących się w biznesie motoryzacyjnym oraz roli niezależnego warsztatu samochodowego na przestrzeni ostatnich 25 lat. Krzysztof Oleksowicz swoją opowieść zaczął od lat 80. Historia zarysowała zmiany, które nastąpiły na przestrzeni ćwierćwiecza.



- „Mówiąc ogólnie należy zauważyć, że w tamtych czasach była dramatyczna przewaga popytu nad podażą” - mówił Krzysztof Oleksowicz. - „Przez to klient był traktowany jako petent. Czasami naprawy blacharskie potrafiły trwać trzy miesiące, a zapisanie się na wymianę np. pompy albo klocków mogło trwać 2 tygodnie. Przez to ceny były bardzo umowne - ile warsztat powiedział, tyle klient płacił.”



Lata 90. to wielka zmiana, uwolnienie rynku, do Polski trafiają zagraniczne samochody, powstaje dużo prywatnych firm dystrybucji części zamiennych i warsztatów. Mimo to rynek jest cały czas niezwykle chłonny i przeważa popyt nad podażą. To zupełnie inna sytuacja niż obecna. Popyt z podażą się wyrównał, a nawet te proporcje się odwróciły. Klient dzięki dostępowi do Internetu ma szerszą informację i potrafi szybko porównać różne oferty. Obecny rynek to rynek klienta i trzeba wiedzieć, jak o niego zadbać, żeby go do siebie przyciągnąć i przy sobie utrzymać.



Potrzeba rozwoju


Spojrzenie w przeszłość było potrzebne, żeby zaobserwować, że zmiany cały czas się dokonują. Na rynku zostali tylko ci, którzy potrafili się dostosować do zmieniającej się rzeczywistości. Dlatego pozostała część konferencji była poświęcona zarówno obecnej sytuacji na rynku, jak i tej przyszłej. Najpierw głos zabrał Jacek Walkiewicz, jeden z najwybitniejszych polskich szkoleniowców i mówców motywacyjnych. Podczas porywającego i dowcipnego wystąpienia pokazał, jak ważne są zmiany, kreowanie odważnej wizji i celu oraz wysoki standard obsługi i relacji z klientem, zwłaszcza w branży warsztatowej.

Następnie wystąpił Alfred Franke, prezes SDCM (Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych), który przedstawił raport „Przyszłość niezależnego warsztatu samochodowego w perspektywie zmieniającego się rynku i zmiany oczekiwań konsumentów”. Skupił się głównie na temacie "ASO a Aftermarket". Zaznaczył, że autoryzowane stacje coraz mocniej angażują się w segment rynku aftermarketowego, ale przewyższają go częstokroć standardem obsługi klienta. To pokazuje, że warsztaty niezależne muszą rozwijać się pod tym względem, badać satysfakcję odbiorców swoich usług i robić wszystko, żeby nie tylko zdobyć nowych klientów, ale też sprawić, żeby zostali na dłużej. Dlatego bardzo jest ważne budowanie relacji z klientem i tworzeniem dla niego wszelkich udogodnień.



Zachęcał również uczestników konferencji, żeby poszerzali zakres usług swoich warsztatów. Chodzi o takie rzeczy jak opony, akumulatory czy sprzedaż oleju. Warsztat musi szukać dodatkowych źródeł dochodów opartych na dosprzedaży i sprzedaży komplementarnej.

 

Tą część konferencji zamknął Erwin Wilczyński, E-Commerce Product Manager z Motointegrator.pl, którego wystąpienie dotyczyło motoryzacji w Internecie. Prezentacja pokazała, jak zmieniał się świat pod wpływem Internetu i jaki miał i ma wpływ na prowadzenie biznesu. Obecność w Internecie w dzisiejszych czasach nie jest już wyborem, jest koniecznością.

 

Nie bójmy się zmian

Po dużej ilości danych i informacji rynkowych przyszedł czas na nieco luźniejsze wystąpienie. Na scenie pojawił się Krzysztof Hołowczyc, który opowiadał o punktach zwrotnych w swojej karierze i odpowiadał na pytania zadawane przez publiczność. Mimo że jego pojawienie się miało raczej charakter rozrywkowy, popularny Hołek przekazał kilka istotnych myśli nawiązujących do idei tej konferencji. Przede wszystkim, żeby nie bać się zmian i dążyć do swoich celów. Na koniec podzielił się z uczestnikami maksymą wszystkich rajdowców: „Jak nie wiesz, co zrobić, dodaj gazu.”. Takie podejście pasuje także do prowadzenia biznesu w dzisiejszych czasach.



Na zakończenie konferencji wystąpił Filip Hryniewicki, Dyrektor Regionu odpowiedzialny za rynek warszawski, który zapowiedział projekt Inter Cars SA, którego celem jest wsparcie biznesu swoich klientów, czyli warsztatów. Po konferencji chętni warsztatowcy mogli zapisać się do udziału w projekcie. W ramach przedsięwzięcia Inter Cars chce udostępnić swoim klientom szereg narzędzi, które mają im pomóc dostosować prowadzenie swojego biznesu do bieżących potrzeb i wymagań rynku.

 

Konferencja odbyła się 16 stycznia 2016 roku. FIlm z konferencji - https://www.youtube.com/watch?v=uGdR83lnJNo

 

Źródło: http://motofocus.pl/

2016-01-20

 

powrót