„Czas na odbudowę szkolnictwa zawodowego. To cel Roku Szkoły Zawodowców, do udziału w którym wszystkich zachęcam. Dopasujemy kształcenie zawodowe, do potrzeb rynku pracy, przygotujemy uczniów do podjęcia zawodu, zorganizujemy praktyki. Będziemy aktywnie pośredniczyć we współpracy pracodawców i szkół. Będziemy też robić wszystko, aby poprawić jakość kształcenia zawodowego, zwiększyć jego atrakcyjność i dostępność. Stworzymy mapę zawodów i szkół, a także portal doradztwa edukacyjno-zawodowego. Pokażemy ofertę szkół zawodowych, wypromujemy dobre praktyki. Szkoły zawodowe nie powinny być postrzegane jako szkoły drugiego wyboru/ Będzie to możliwe tylko wtedy, gdy zapewnią solidne wykształcenie i jednocześnie wyuczą zawodu” To słowa p. minister od edukacji, jakże słuszne, ale 10 lat spóźnione!

 
Brak młodzieżt przygotowanej do pracy w zawodach mechanicznych stał się tak dotkliwy, że wiele firm motoryzacyjnych pozakładało „swoje” klasy w szkołach technicznych. Inter Cars działa globalnie: ten rok będzie 4. od początku programu Młode Kadry, który ma ułatwić uczniom szkół samochodowych start w przyszłe życie zawodowe, np. w najbliższej filii IC lub warsztacie jednej z jego sieci patronackich. Liczba objętych nim szkół sięga 15.
 
Program stworzony przez Inter Cars przy udziale partnerów: Bosch, Castrol, LuK/INA/FAG, ContiTech, Mahle, NTN-SNR, Osram i SKF polega na współpracy ze szkołami m.in. przez wyposażenie ich w nowoczesny sprzęt do naprawy i diagnostyki usterek w samochodach (w tym zestaw diagnostycznych Bosch FSA 760, zestaw do obsługi klimatyzacji ACS 752, wyposażony wózek narzędziowy, próbnik ciśnienia oleju, przyrządy do pomiaru szczelności przestrzeni nadtłokowej, testery płynów eksploatacyjnych itd.). Dostarczana jest także wiedza w postaci cyklicznych szkoleń, wspiera się olimpiady wiedzy, praktyki i staże dla najlepszych uczniów. „Dzięki właściwej edukacji rosną szanse i możliwości młodego pokolenia na wejście w dorosłe życie” - komentuje założenia programu Robert Kierzek, Prezes Zarządu Inter Cars SA. 
 
Każda szkoła otrzymała sprzęt o wartości 100 tys. zł i pakiet szkoleń o wartości 30 tys. zł. Dzięki tej pomocy, uczniowie szkół mogą uczyć się na wyposażeniu na co dzień używanym w nowoczesnych warsztatach, nie są oderwani od rzeczywistości rynku motoryzacyjnego. Organizatorzy Młodych Kadr kierują się przy wyborze szkoły kilkoma czynnikami, m.in. regionalizacją, tak by cała Polska była równo objęta programem. Oceniają również dokonania, sukcesy i zaangażowanie szkoły. Poszukiwane są szkoły o profilu motoryzacyjnym, które wyróżniają się na tle innych. Szkoła powinna być postrzegana w regionie jako duża, dobra placówka, która ma szanse wyedukować na wysokim poziomie przyszłych mechaników. Docelowo program ma na celu objęcie zasięgiem 25 szkół w całej Polsce do 2016 r.
 
W ub. Roku pierwsze roczniki uczestniczące w programie Młode Kadry opuściły szkoły. Za pośrednictwem portali społecznościowych organizatorzy chcą być z nimi w stałym kontakcie. Dzięki temu będzie można sprawdzić, czy absolwenci pozostali w branży motoryzacyjnej i w praktyce wykorzystują to, czego się nauczyli, czy też wybrali dalszą drogę edukacji w tym kierunku
 
 
Źródło: Transport Technika Motoryzacyjna
2015-01-01
powrót